top of page

BOETHIUS (ca. 480–524 e.Kr.)

Kort introduksjon til Boethius:

Boethius (ca. 480–524 e.Kr.) var en romersk filosof, statsmann og forfatter som levde i overgangen mellom antikken og middelalderen. Han er mest kjent for sitt verk «De Consolatione Philosophiae» (Filosofiens trøst), skrevet mens han var fengslet og ventet på henrettelse. Verket er en dialog mellom Boethius og en personifisert filosofi, der han søker trøst i tanker og godhet midt i livets urettferdighet.

Boethius forsøkte å forene kristen tro med klassisk gresk filosofi, spesielt tankegangen til Platon og Aristoteles. Han regnes som en brobygger mellom gammel visdom og middelalderens teologiske tradisjon, og hadde stor innflytelse på tenkere som Thomas Aquinas og hele skolastiske bevegelsen.

6d1e18be-27c7-44fd-b174-dafec90fcd22.png

SITATER

Filosofiens trøst

*De Consolatione Philosophiae* (*Filosofiens trøst*) er et filosofisk verk av Boethius, skrevet rundt 524 e.Kr. mens han satt fengslet i påvente av henrettelse. Boken er en dialog mellom Boethius og Lady Philosophy, som trøster ham ved å diskutere skjebne, lykke, fri vilje og den sanne lykkens natur. Nedenfor er en utvidet oversikt over hovedtemaene og strukturen:

---

### **Oversikt over *Filosofiens trøst***


**Forfatter:** Anicius Manlius Severinus Boethius (ca. 477–524 e.Kr.)
**Sjanger:** Filosofisk dialog, klassisk/teologisk refleksjon
**Møte:** Boethius skriver fra fengselet og beklager sitt urettferdige fall, når Frue Filosofi dukker opp for å veilede ham.

---

### **Struktur og nøkkeltemaer**


Verket er delt inn i fem bøker, som veksler mellom prosa og poesi (prosimetrum-stil).

#### **Bok 1: Boethius' klagesang**


- Boethius, fengslet, skriver et sørgelig dikt om sin ulykke.
- Frue Filosofi dukker opp, avfeier selvmedlidenhetens «muser» og diagnostiserer sykdommen hans: han har glemt lykkens og universets sanne natur.
- **Tema:** Lykkens lunefullhet og behovet for visdom fremfor materiell suksess.

#### **Bok 2: Lykkens natur**


- Filosofien argumenterer for at lykken iboende er foranderlig; dens «gaver» (rikdom, makt, berømmelse) er flyktige og dermed verdiløse.
– Boethius må erkjenne at sann lykke ikke kan avhenge av ytre omstendigheter.
- **Berømt sitat:** *«Ukonstans er selve essensen av meg; det er spillet jeg aldri slutter å spille…»* (Fortunes tale).

#### **Bok 3: Det høyeste gode**


- Filosofien leder Boethius til å forstå at *Summum Bonum* (Det høyeste gode) er Gud, kilden til sann lykke.
- Jordiske sysler (rikdom, makt, nytelse) er ufullstendige skygger av dette guddommelige godet.
- **Tema:** Platonske/stoiske ideer om dyd og sjelens oppstigning til det guddommelige.

#### **Bok 4: Ondskapens problem**


- Boethius stiller spørsmål ved hvorfor ondskapen ser ut til å blomstre hvis Gud er rettferdig.
- Filosofien forklarer at ondskap er svakhet, ikke makt; onde mennesker er slaver av sine egne begjær og til syvende og sist ulykkelige.
- **Analogi:** Ondskap er som en sykdom – mangel på sant godt, ikke en kraft i seg selv.

#### **Bok 5: Fri vilje og guddommelig forsyn**


– Boethius reiser konflikten mellom fri vilje og Guds forutviten.
- Filosofien skiller mellom:
- *Forsyn*: Guds tidløse kunnskap om alle hendelser.
- *Skjebne*: Hendelsers utfoldelse i tid, underlagt menneskelige valg.

Følg med for spennende nyheter og filosofiske innsikter.

Ta kontakt

 

© 2025 av filosofene.

 

bottom of page